Integration af psykedeliske oplevelser

På denne side kan du læse en introduktion til psykedelisk integrationsarbejde.

I forbindelse med mit arbejde på en kommende bog om “Psykedelisk integration og psykoterapi” har jeg fra efteråret 2019 og frem valgt at tilbyde 10 forløb til reduceret pris, til personer der specifikt ønsker at arbejde med integration af deres oplevelser med psykedelika som psilocybin, ayahuasca og MDMA.

Kontakt mig, hvis du er interesseret i at høre mere og booke et forløb

(Forløb til reduceret pris gives efter først-til-mølle princippet. Forløb til fuld pris er altid mulige, dog med forbehold for ventetid)

Introduktion til psykedelisk integrationsarbejde:

Dali´s billede af den hallucinogene tyrefægter, er en slående repræsentation af den psykedeliske erfaring.

Ansigter og figurer træder ud gennem visionernes væv, som gennem hemmelige portaler til erindringens glemte kamre.

Der er også en silhuet af et tyrehoved. Måske en vred, uregerlig eller erotisk kraft, som på truende vis er lige på nippet til at bryde gennem mønstrenes lag.

Fra tyren går der direkte linje hen mod den arme tyrefægter, som i sit overmod har kastet sig ind i den psykedeliske arena. 

Nu, konfronteret med de voldsomme kræfter og de overvældende visioner, føler han sig mindre som tyrefægter, og mere som en lille dreng, der trængt op i en krog.  

Sådan kan man nemt føle det, når man pludselig finder ud af at man måske alligevel var psykonauternes svar på Buzz Lightyear, som uden at blinke lader sig skyde “mod det uendelige univers” på en “heroisk dosis”.

Pludselig indser man, hvorfor at filosofien´s “Kend dig selv!” i forbindelse med besøg hos Oraklet i Delfi og deltagelse i de psykedeliske Eleusinske mysterier ikke blot betød “Vend blikket indad!“, men også “vær ydmyg og kend din begrænsning, lille menneske! Du er nærmer dig kræfter, der er langt større end dig (og dit lille ego)“.

Den nuværende “psykedeliske renæssance” i forhold til forskning i psykedelika, har de seneste år meget tydeligt dokumenteret at f.eks. psilocybin, MDMA og ayahuasca har store potentialer som “medicin” der kan understøtter psykoterapeutiske, transformative processer.

Dette er som sådan ikke nyt eller overraskende, da både LSD og MDMA blev anvendt som terapeutiske stoffer, før de bredte ud i samfundet og var med til at skabe nye subkulturelle bevægelser, nye former for tænkning, kunst og musik og også nye former for ulykker og problemer.   

Den megen medieomtale om den nye forskning og de mange nye udbydere af psykedeliske workshops, særligt med ayahuasca, gør at flere og flere kaster sig ud i psykedeliske oplevelser. Ikke for at få en vild fest men i en søgen efter mening, fællesskab, helbredelse og personlig udvikling.

Dette er der mange der er heldige med at få stort udbytte af. Men omvendt  er en grund til at man i traditionelle kultur aldrig begav sig ud på rejser til sjælens verden, uden vejledning og støtte fra en der kender terrænet i forvejen.

Deltager man i en god, velorganiseret workshop eller ceremoni, så får man støtte og vejledning undervejs. Andre gange kan det ende med at blive en svær og kaotisk oplevelse, som ikke bliver afrundet og lukket på rette vis. Det kan også nemt ske, hvis man tager psykedelika i mindre strukturerede sammenhænge, til festivaler, blandt venner eller alene. 

Og selv om oplevelsen i sig selv har været god og harmonisk, så kan man have haft dybe indsigter eller overvældende psykologisk materiale kan være kommet op, som det kan tage måneder eller år at integrere.  Sker denne integration ikke, høster man ikke frugterne. Den intense oplevelse bliver ikke gjort til brugbare erfaringer, og kan i stedet ligge i systemet og rumle rundt og skabe forstyrrelser, uforståelige oplevelser og angst.

Søger man i en sådan sammenhæng professionel hjælp, vil man formentlig erfare at det er svært at finde et sted hvor man bliver mødt på kvalificeret, ikke-dømmende og ressourceorienteret måde. For både psykologien og psykiatrien står i dag et mærkeligt sted i forhold til psykedelika. Selvom det terapeutiske potentiale i disse substanser i dag er veldokumenteret, så er der ikke mange der ved hvordan man kan understøtte en integrationsproces, og i stedet kan det nemt ske at psykologen eller psykiateren forholder sig til de psykedeliske oplevelser som et misbrugsproblem eller som manifestationen af en psykopatologi, som det er bedst at dæmpe og lægge låg på, hvilket i mange tilfælde kan være en meget uhensigtsmæssig tilgang. 

Dette er baggrunden for at jeg, som en af de første professionelle psykologer i Danmark, har valgt at tilbyde forløb specifikt til integration af psykedeliske oplevelser. 

Du er meget velkommen til at kontakte mig for at booke en tid eller for at høre mere.